Perkongsian Resepi Sedap dan Mudah Setiap Hari

Peti Ais Ada Bau Busuk Dan Kurang Enak, Pakai Air Purifier Ni! Bau Terus Beransur Hilang.

0 928

Peti ais kita ni kadang-kadang ada juga bau yang bukan-bukan datang. Bila banyak bercampur bahan makanan dalam tu, memang tak dapat nak dielakkan bau yang busuk dan kurang enak ni. Belum lagi kalau ada bahan atau makanan yang dah lama atau expired yang kita tak perasan. Memang boleh merebak satu peti ais baunya.

Kalau orang tua kita dulu-dulu, macam-macam petua dibuat untuk hilangkan bau yang kurang menyenangkan ni. Ada yang letak arang, serbuk kopi, daun pandan, baking soda dan macam-macam lagi. Tujuannya untuk menyerap bau busuk, dan meneutralkan bau peti ais.

Tapi itulah, lama-lama rasa sayang pula nak guna bahan-bahan makanan ni kan. Sesetengah orang tu ada sampai letak roti sebab katanya lebih kuat menyerap bau. Lagi terasa membazir pula dah! Kalau berhari-hari nak hilangkan bau, mau lagi banyak perhabis benda makanan ni.

Petua orang dulu-dulu ni mungkin elok dan berkesan, tapi sekarang ni kita dah tak perlu bersusah payah. Ada alat yang boleh hilangkan bau tanpa korang perlu membazirkan makanan lain. Guna je air purifier untuk peti sejuk ni! –> https://shope.ee/4fHQjo1keW .

Air purifier ni dari product Xiaomi yang korang boleh beli dari shopee. Penghantarannya pun dari negara China. Fungsinya memang boleh menghilangkan bau hapak dan busuk dalam peti ais korang, sekaligus menyegarkan udara di dalamnya. Ini antara 2 kedai shopee yang korang boleh dapatkan:

Kedai 1: https://shope.ee/4fHQjo1keW

Kedai 2: https://shope.ee/7pESViRgcS

AIR PURIFIER YANG ANTI BAU DAN ANTI BAKTERIA

Air purifier ni jenis compact dan kecil je, tapi fungsinya sebagai deodorizer yang anti bau dan anti bakteria. Kita tak tau kan, bila dah banyak sangat makanan dalam peti sejuk tu, mungkin tanpa sedar ada yang dah tercemar dan membuatkan bakteria merebak. Cukup tak baik untuk kesihatan!

Itulah gunanya air purifier ni! Bukan je boleh menghilangkan bau, udaranya pun boleh jadi segar dan mengelakkan pembiakan bakteria. Cara guna senang je, korang boleh sangkutkan di bahagian pintu peti sejuk atau letak je kat mana-mana sudut dalam peti ais tu. Fungsinya nanti akan berkesan untuk seluruh ruang peti sejuk.

Selain tu, kalau korang nak letak kat dalam almari kasut, baju, kereta pun boleh juga. Fungsinya sama boleh hilangkan bau juga bagi tempat-tempat yang memang selalu meninggalkan bau busuk.

 

ADA 2 MODE YANG BERLAINAN FUNGSI

Function air purifier ni agak menarik! Korang boleh pilih mode yang sesuai untuk peti ais korang. Mode 1 fungsinya untuk menghilangkan bau dan membasmikan kuman. Mungkin sesuai digunakan selepas korang keluarkan makanan yang tak elok atau waktu peti ais sedang berbau.

Mode 2 pula berfungsi untuk menyegarkan udara sekaligus membantu makanan korang untuk kekal segar. Sesuai dalam keadaan peti ais yang tidak begitu berbau. Kalau banyak simpan sayuran dan buah-buahan pun mungkin elok sangat berguna air purifier ni.

 

CAS SELAMA 2 JAM, BOLEH GUNA SELAMA 30 HARI

Capacity bateri untuk air purifier ni ialah 800mah. Korang perlu cas selama 2 jam sahaja dan boleh terus guna. Untuk pengecasan tu boleh gunakan usb biasa je yang dah siap diberi oleh seller.

Walau bagaimanapun, tempoh masa fungsinya ni berbeza mengikut mode yang korang guna. Untuk mode 1, keberkesanannya boleh bertahan selama 48 jam atau 2 hari. Manakala untuk mode 2, boleh bertahan selama 30 hari.

BACA JUGA: Nak Dapur Kemas, Buat Pantry Sendiri Yang Simple Macam Ni. Boleh Jimat Dari Buat Kabinet!

 

APA KATA MEREKA YANG DAH PERNAH GUNA

Untuk kedua-dua kedai yang saya kongsikan ni, ada ramai juga orang dah beli. Kebanyakannya pun berpuas hati dengan fungsinya yang berkesan. Bau busuk dan hapak beransur-ansur hilang.

Walaupun dari negara China, kebanyakan pembeli terima produk cepat iaitu kurang dari seminggu. Dan pembungkusannya pun dibungkus dengan selamat oleh seller.

Kedai 1: https://shope.ee/4fHQjo1keW

Kedai 2: https://shope.ee/7pESViRgcS

Bagi yang dah guna, memang dapat rasa perubahan dalam peti sejuk mereka. Cuma tempoh masa bau hilang tu berbeza-beza. Ada yang bau hilang selepas 2 hari dan ada juga yang seminggu. Mungkin bergantung juga pada saiz peti sejuk atau sekuat mana bau peti sejuk korang.

Wah, agak menarik feedback dari customer ni. Even bau durian pun boleh hilang. Tapi katanya ianya tak sesuai diletakkan di bahagian freezer. Jadi kalau korang nak letak bahagian sejuk beku untuk simpan ayam ke, atau ikan tu memang tak sesuai dan mungkin tak boleh hilangkan baunya. Hanya sesuai guna di bahagian peti biasa je.

Selepas ni tak payah pening-penih dah kalau peti sejuk korang berbau. Beli je air purifier ni gantikan petua orang dulu-dulu. Lagipun amat penting untuk pastikan peti sejuk ni sentiasa segar supaya makanan korang pun boleh selamat untuk dimakan.

Nak beli alat ni pun mudah je secara online. Cuma untuk kedua-dua kedai yang saya kongsikan ni harganya amat berbeza antara satu sama lain. Sebelum buat pembelian, korang boleh bandingkan dulu harga dan baca feedback dulu dari pembeli sebelum ni sebelum korang pilih untuk beli dari kedai mana.

Kedai 1: https://shope.ee/4fHQjo1keW

Kedai 2: https://shope.ee/7pESViRgcS

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Open