Perkongsian Resepi Sedap dan Mudah Setiap Hari

Cara Mudah Buat Sup Kaki Ayam Ala Thai Yang Paling Sedap. Confirm Bertambah-Tambah Dibuatnya!

0 1,522

Ada tak penggemar sup kaki ayam kat sini. Kaki ayam ni banyak manfaatnya. Elok juga kalau sekali sekala nak makan. Apa kata hari ni korang follow cara mudah buat sup kaki ayam ala Thai. Ubah selera sikit, asyik masak cara kita je.

Mudah je nak buat lauk ni. Kaki ayam ni lebih sedap di masak sup. Bila di masak sup, korang akan dapat rasa makan kaki ayam yang lembut dan bergel. Kaki ayam ni kaya dengan kolegan tau. Memang rugi kalau korang geli nak makan.

Kolegan ni akan membuatkan kulit kita lebih anjal dan cantik. Daripada pakai kolegan yang beli kat luar tu, elok makan makanan yang mempunyai sumber-sumber kolegan macam ni. Kaki ayam ni memang sedap ye.

Selain tu, kaki ayam juga mempunyai manfaat lain iaitu mampu memelihara sendi dan mengurangkan risiko tulang rapuh. Ianya juga mampu menyembuhkan luka, menjaga kesihatan kuku, menyihatkan gusi dan macam-macam lagi.

Resepi sup kaki ayam ala Thai ni telah di kongsikan oleh seorang pengguna Facebook iaitu Cik Puan Leeina Qaliena. Tengok kat gambar je dah terliur di buatnya. Korang jangan geli sebab kaki ayam ni boleh je di basuh bersih.

 

RESEPI SUP KAKI AYAM ALA THAI

Tanpa membuang masa lagi, apa kata kita lihat satu persatu bahan-bahan memasak yang diperlukan dalam penyediaan sup kaki ayam ala Thai ni. Rasa rugi kalau tak cuba. Hirup kuahnya panas-panas lagi sedap.

Bahan-bahan yang diperlukan adalah :
Bahan tumis :
  • 3 ulas bawang merah (dihiris nipis)
  • 3 ulas bawang putih (dihiris nipis)
  • 2 inci halia (dihiris nipis)
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 biji buah pelaga

 

Bahan lain :
  • 500gm kaki ayam
  • 7 Ulas bawang putih (dibelah dua)
  • 1 ketul halia saiz sederhana (diketuk sedikit)
  • 2biji Ubi kentang (dibelah 4)
  • 1biji Lobak merah(dipotong ikut suka)
  • 1 pack Cendawan (dicarik2)
  • 2 biji Tomato (dibelah 4)
  • 2 biji Bawang besar (dibelah 4)
  • 10 biji cili Thai (diketuk-ketuk)
  • 4 helai daun limau purut muda
  • 2 biji limau kasturi/ 1 biji limau nipis
  • 1 sdb rempah sup/ rempah kurma
  • Garam secukup rasa
  • Ajinomo (jika suka)
  • Meggi cukup rasa

CARA PENYEDIAAN SUP KAKI AYAM ALA THAI :

▶️ Kaki ayam dicuci bersih dan direbus bersama halia yang diketuk dan bawang putih yang dibelah dua. Rebus sampai kaki ayam lembut.

▶️ Setelah kaki ayam lembut masukkan ubi kentang. Rebus lagi hingga ubi kntang lembut.

▶️ Dalam periuk yang lain masukkan bahan tumis. Dan tumis hingga kekuningan dan wangi.

▶️ Masukkan rempah sup yang dibancuh dengan sedikit air dan kacau hingga pecah minyak.

▶️ Kemudian, tuangkan kaki ayam dan kentang yang direbus tadi kedalam bahan tumisan.

▶️ Masukkan garam, serbuk perasa, perahan limau nipis /limau kasturi.

▶️ Bila nampak dah mendidih masukkan cendawan, tomato, bawang besar dan cili padi.  Kacau dan biar seketika.

▶️ Sayur-sayar tu terpulang ikut kesukaan masing-masing ye.

▶️ Bila sudah masak padamkan api dan masukkan hirisan daun ketumbar. Siap untuk dihidang!

 

BACA JUGA : Resepi Cottage Pie Gabungan Sos Bolognese Daging Dan Kentang Lenyek. Memang Sedap Sangat!

 

Simple dan mudah sangat nak masak sup kaki ayam ni! Nak buat hari-hari pun tak bosan. Sedap sangat! Tips nak bersihkan kaki ayam ni mudah je. Cuci dengan air bersih yang mengalir. Kemudian, potong semua bahagian kuku kaki ayam untuk hilangkan bahagian kaki yang nampak kotor dan menjijikkan.

Rebus kaki ayam dengan air panas selama beberapa minit. Buang air rebusan. Longkang dan hilangkan lapisan kulit keras pada kaki ayam. Lapisan kulit berwarna kuning tu wajib kena buang untuk kurangkan potensi bakteria dan kotoran yang ada pada kaki ayam.

Mudahkan! Jangan geli nak makan kaki ayam ni. Banyak manfaatnya! Ribuan terima kasih di ucapkan kepada Cik Puan Leeina Qaliena kerana sudi berkongsi resepi sup kaki ayam ala Thai ini di Facebook. Masak kat rumah lagi syok. Semoga resepi ni memberi manfaat buat kita semua. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Open